Er det noe du lurer på?
Her har vi samlet svarene på det kunder lurer mest på rundt bestilling av produkter og tjenester.
Administrator
Du kan bestille administrator tilgang til deg selv, eller andre ved å gå til "Søknad og bestilling" i hovedmenyen i nettbanken.
Du legger til en ny bruker ved å gå til "Brukeradministrasjon" i hovedmenyen i nettbanken. Klikk på "Opprett ny bruker" til venstre. Du fyller inn opplysninger om ny bruker og gir brukeren de rollene og kontorettighetene du ønsker. Ny bruker trenger ikke være kunde i banken fra før, men må ha en norsk BankID for å logge seg på. P.S: Hvis brukeren skal sende inn betalinger fra økonomisystem (Regnskapsgodkjente betalinger) må bruker logge seg på nettbanken minst én gang først.
Se gjerne egen film og brukerveiledning om brukeradministrasjon her
Se gjerne egen film og brukerveiledning om brukeradministrasjon her
Dette gjør du ved å gå til "Brukeradministrasjon" i hovedmenyen i nettbanken. Klikk på brukeren og velg enten "Endre" for å gjøre endringer eller "Slett" for å slette.
En oversikt over brukere med tilgang til en spesifikk konto finner du ved å klikke på Oversikt over brukere med tilganger til kontoen under kontodetaljer for den aktuelle kontoen. For mer informasjon, se side 5-6 i vår brukerveiledning for administrasjon av brukere.
Ja, du kan kopiere kontorettigheter fra en bruker til en annen. Legg opp den nye brukeren og over kontooversikten/kontotilganger finner du knappen "Kopier kontorettigheter". Her velger du hvilken bruker du ønsker å kopiere fra og trykker på "Kopier".
Det er mulig å sette opp dobbel godkjenning på èn eller flere kontoer. Da må alle betalinger og overførsler godkjennes av to brukere med tilgang til kontoen. For å sette dette opp, ta kontakt med oss.
Det er mulig å sette opp Dualkontroll. Denne løsningen gjør at alle nye brukere eller endringer i kontotilganger må godkjennes av to administratorer før de får effekt. Dette kan du bestille samtidig som du bestiller ny administrator, under "Søknad bestilling", og så "Administrator" i hovedmenyen i nettbanken.
Ja, som administrator kan du gi brukere rollen "Adgang til å se andre brukeres fullmakter". Dette gir brukeren lesetilgang til menypunktet "Brukeradministrasjon".
Konto
Kontoer sorteres alfabetisk etter navn. Legg til tall foran kontonavnet (f.eks., 1 Bedriftskonto, 2 Bedriftskonto) så kan du selv bestemme rekkefølgen.
Ja, under "Saldohistorikk" i nettbanken kan du se saldoen 17 måneder tilbake i tid for valgt konto og dato.
Du kan endre navn på kontoer under menyvalget "Kontonavn". Merk: Din bruker må ha rollen "Kontonavn" for å kunne endre navn. Dersom du ikke ser menypunktet, be administrator i nettbanken om å gi deg den nødvendige rollen.
Betaling
Vi tilbyr direkte integrasjon med de fleste regnskapsprogrammer. Dette gjør det mulig å automatisk overføre betalingsfiler mellom nettbanken og regnskapsprogrammet, noe som sparer tid og reduserer risikoen for feil. Finn ut mer om direkte bankintegrasjon her
Du kan bruke "Internt notat" for dine merknader, som vil vises på detaljer og utskrift av bilag, men ikke på selve kontoutskriften. Ved å opprette en mottaker og betale til denne, vil "Til:" vises på kontoutskriften for å enklere identifisere transaksjonen.
Du finner alle betalinger til forfall under "Fremtidige betalinger" i hovedmenyen. For å gjøre endringer må du først fjerne godkjenning. Trykk på ønsket betaling og velg "Fjern godkjenning". Betalingen vil du da finne under "Betalinger til godkjenning", du kan gjøre nødvendige endringer og godkjenne den på nytt.
P.S: Dersom betalingen er sendt fra ditt regnskapssystem kan du ikke gjøre endringer i nettbanken. Du må da velge "Slett", gjøre endringer i regnskapssystemet og sende den inn på nytt.
P.S: Dersom betalingen er sendt fra ditt regnskapssystem kan du ikke gjøre endringer i nettbanken. Du må da velge "Slett", gjøre endringer i regnskapssystemet og sende den inn på nytt.
Betalinger i Norge som er godkjent blir behandlet mandag til fredag ca. klokken: 00.05, 08.00, 10.00, 11.30 og 14.00.
Betalinger godkjent før kl 14.00 er disponibel på mottakers konto samme dag, uavhengig av bank.
Betalinger til utlandet må godkjennes før kl 14.00 for å bli behandlet samme dag.
Overføringer mellom egne konto i egen bank gjøres med det samme.
Dette er ikke mulig i nettbanken. En konto med tvungen KID skal kun tillate betalinger med KID. Du må derfor generere en KID og gjøre overførsler som betaling til kontoen.
Dersom betalingsmottaker støtter AvtaleGiro, kan administrator i nettbanken opprette dette under menyvalget "AvtaleGiro". Søk frem mottaker ved hjelp av navn eller kontonummer, legg inn KID som du har fått opplyst fra mottaker og velg ønskede maksbeløp. Avtalen signeres med BankID. Merk at det kan ta noen uker fra registrering til du mottar det første trekket via AvtaleGiro.
Nei, dessverre så støtter vi ikke eFaktura EHF i nettbanken. Dersom du bruker et regnskapssystem allerede i dag så er det mulig at de tilbyr denne tjenesten allerede. Dersom du trenger et regnskapssystem med mulighet for eFaktura EHF så anbefaler vi Eika Regnskap
Dette gjør du under menypunktet "Søknad og bestilling" i nettbanken.
Generelt
Du kan se en oversikt over dine garantier under "Kundeengasjement" i nettbanken.
Disse finner du under menypunktet "Dokumenter" i nettbanken. De nyeste dokumentene vises med en gang, bruk søkefunksjonen til høyre for å søke etter spesifikke dokumenter.
Årsoppgaven for forrige år er klar ca. midten av januar hvert år. Denne finner du under menypunktet "Dokumenter" i nettbanken. Du kan bruke søkefunksjonen til høyre for å søke etter årsoppgave spesifikt. Vær oppmerksom på at du som bruker må ha innsyn på samtlige kontoer og lån tilhørende bedriften, for å kunne hente årsoppgaven. Administrator i nettbanken kan gi nødvendige tilganger til seg selv eller andre.
Dette finner du under menypunktet "Fakturaliste".
Kort
Du må ta kontakt med oss for å bestille bedriftskort. Du kan bruke kontaktskjema her
NB! Dersom du allerede har avtale om bedriftskort og trenger nytt, se spørsmålet om "Jeg har mistet kortet mitt".
NB! Dersom du allerede har avtale om bedriftskort og trenger nytt, se spørsmålet om "Jeg har mistet kortet mitt".
PIN-koden finner du under menypunktet "Mine bedriftskort" i nettbanken. Klikk på kortet ditt og velg "Se PIN".
Det er viktig at du sperrer kortet så snart som mulig. Du kan sperre kortet selv under menypunktet "Mine bedriftskort" og klikke på "Erstatt eksisterende kort". Da blir kortet ditt sperret og det blir bestilt et nytt kort til deg. Det kan også sperres ved å ringe +47 915 03 850